Davallada del Valencià a Benigànim

10 05 2008

Amb l’entrada del nou govern del senyor Puchades, la nostra llengua ha passat a un planól secundari i s’ha invertit més en que tot estiga en Castellà també. A més els fullets que l’Ajuntament edita en Valencià tenen més faltes que un xiquet de primaria.

De nou retrac la qüestió lingüistica, per que he rebut a casa dos fullets informatius un d’un Curs d’Anglès i un altre de un curs de Photoshop. Els dos per supost están en perfecte castellà, no podem dir el mateix de l’edició en valencià que presenta nombroses errades ortogràfiques com ja ens tenen acostumats. Podem donar alguns exemples:

  • Anglès va en accent obert i no tancat com l’han posat vostes
  • La paraula “horas” no existeix en Valencià, si no “hores”
  • Com que “herramientas” en Valencià es diuen “Eines”
  • “Mescla” en Valencià correcte es una “Barreja de colors”
  • “Curves” en Valencià correcte son “Corbes”

I podríem seguir pero ens tiraria ací tot el dia, per això demane a l’Ajuntament que com a mínim edite els fullets correctament en Valencià i que la persona que ho faça siga competent, no com ara. Ja se que possiblement vostés haurán escrit poques voltes en valencià però podríen fer un xicotet esforç


Accions

Informació

26 respostes per a “Davallada del Valencià a Benigànim”

10 05 2008
valencià (15:09:33) :

Jo crec que si vols retraure el tema del valencià, tindries que escriure’l bé. No es pot criticar als demés sobre faltes d’ortografia i fer-ne tu escrivint “planól” quan és plànol, “primaria” sense accent, “lingüistica” sense accent, “anglès” amb accent obert quan no ho és, “estàn” no deu anar amb accent, “vostes” porta accent tancat, “pero” també porta accent obert, “se” del verb saber porta accent, “hauràn” i “podríen” tampoc deuen portar accent…
Podries posar l’excusa d’haver-ho escrit ràpid i haver-te deixat els accents, però això d’afirmar tan certament que “anglès” va en accent obert i no tancat… ja és massa. A vore si qui fa més faltes que un xiquet de primària eres tu…
Esperem que el pròxim comentari estiga escrit a la perfecció.
Salutacions.

10 05 2008
Robin Hood (15:28:06) :

Salutacions

Crec que no podem comparar les errades ortogràfiques que es puguen fer al blog amb les del fullets de l’ajuntament. En primer lloc, tots escrivim ací d’una manera un tant ràpida, és tracta d’un blog i no de cap document formal. El que pareix que vol defensar l’admin és que no és pot consentir que a un document que està editat per l’ajuntament tinga tantes faltes en Valencià, és un tema que té una fàcil solució, simplement pegar-li una revisadeta al text abans d’enviar-lo a imprimir.

En quan a les faltes que fa l’admin, pense que ningú estem en les condicions de tirar res en cara a ningú, tots fem faltes, i més al blog on escrivim i ràpidament penjem el comentari.

Per cert el tema de l’accent “anglés/anglès” totes dues formes són vàlides, així es que mira…els dos teniu la mateixa part de raó.

“Valencià” crec que estaras d’acord amb mí que el fet que al blog escrivim amb faltes, no justifica que un butlletí o un fullet de l’ajuntament estiga ple de faltes.

Un salut.

10 05 2008
admin (16:45:49) :

Per a Valencià, perdona pero no se si entens la diferència entre un escrit oficial d’una institució… i un bloc de un ciutadà que sols dona una opinió. Les institucions son les que tenen que donar exemple i no aquest bloc, elles son les que deuríen escriure correctament. I perdona de nou, pero Anglès porta accent obert de tota la vida, pots provar-ho en tots els traductors que vullgues…. La forma en accent tancat es admesa, pero no és utilitzada normalment.. i en aquest cas es nota de sobres que es una errada, i no un canvi de variació.

10 05 2008
a valencià... (17:04:08) :

No és “TINDRIES QUE…”. És “Hauries de…”. Aquesta és grossa… si parlem de faltes d’ortografia, clar!. Dius, “ALS DEMÉS…”. Serà als “altres”. Estem parlant de persones… Això es diu sintaxi. “ANGLÈS” s’admet amb accent obert i tancat. Ja t’ho han dit abans. “PORTA ACCENT…”. La porta serveix per a obrir. Es diu “Duu…”. “VORE…”, com eres tan perfeccionista… serà “Veure…” No?
Així que si vols demanar a l’admin que faça els comentaris a la perfecció, ortogràficament parlant… comença per donar exemple.

Però açò és absurd. Entrar en aquest blog a dir el que estàs (que sí duu accent… ;) escrivint és perdre el temps. A l’admin el podem excusar. I entre nosaltres també. Anem ràpid, molt ràpid. Però a nivell institucional no ho podem permetre. I que conste que l’antic govern del poble també feia alguna falta… però NO tantes!

Un consell… deixa’t de mirar-te el melic. O serà el maluc? Ai, ai, ai…

10 05 2008
admin (17:17:27) :

Encara m’enrecorde de totes les faltes que hi havia al “Mal-Informat”…. “Hicienda” en vés d’Hisenda… ixa era bona…

11 05 2008
El El Dimoni de la Pedra Llarga (08:41:11) :

Amics de Benigànim, bon dia des de Palau-Solità i Plegamans, al Vallès Occidental, a la Regió de Barcelona.

Estic d’acord amb el que dieu sobre l’ús institucional de la llengua: Qualsevulla que sia la llengua emprada (espanyol, anglès, valencià,…), ho ha de ser sempre amb absoluta correcció.

Pels que escrivim ràpid, i a més a més ho fem de gratis, hi ha alguns recursos a la xarxa que són de gran utilitat:

La barra d’eines de google disposa d’un corrector ortogràfic en català. No us corregirà errors gramaticals, ni barbarismes, però sí els errors de mecanografia, o us resoldrà dubtes amb els accents, posem per cas. Acabo de provar si també funciona amb formes valencianes com ara: Hui, xiquet, … i funciona. Per contra “a vore” no m’ho vol de cap manera (ara bé, jo no ho tinc tant clar que no sigui correcte).

Una altra eina que ha aparescut (això no m’ho vol, em fa dir aparegut) fa uns mesos és el diccionari de la llengua catalana de l’editorial “Enciclopèdia Catalana”:

http://www.enciclopedia.cat/

Adéu, amics.

11 05 2008
dimoni (11:46:50) :

VIVA la llibertat de expresió, redeu açi en el blog cada u opina lo que vol i s´expresa com forme sap.
En lo de les faltes ortografia si tant maniatic estas pues a le presentat com a mestre en l´ajuntament seria pa tú una bona eina o espera o una bona faena mira aniries de traje cheeé en corbata i tot, com si anares de comunio.

sempre amb el poble

11 05 2008
Anònim (13:38:33) :

El llibrets de l’ajuntament el fan els funcionaris i no l’equip de govern.

11 05 2008
recaudaor (15:07:12) :

i els funsioris els contracta el retor esteu aviatchs qui es el responsable de la tasca del funsionaris ? o es que l´equip de govern nomes aprofita pera cobrar sous

11 05 2008
Anònim (20:58:38) :

PER AL LISTO DE RECAUDAOR: TU NO FAS MAI FALTES??? JO TB HE VIST FALTES ORTOGRAFIQUES A BUTLLETINS DEL PSOE I NO PASSA RES, NI S’HA ARMAT TANT DE REBOMBORI. SOU UNS PROVOCADORS

11 05 2008
admin (21:19:36) :

Has vist faltes tan gordes com posar “Hicienda”???

11 05 2008
recaudao (21:57:16) :

yo fachs mes faltes que ningu pero no es escriure la meua faena pero si li page un sous algu per ascriure o eu fa be o no li page yo si no treballe correcte no cobre lo yo volia dir esque els responsables de lo que pasa en l`ànjuntament es el equip de govern i no val dir aiso eu fan els funsionaris el que no valga al carrer

12 05 2008
Anònim (15:49:04) :

jajajajaja!!!!!! Per qué no fan faltes d’ortografía en castellà??

12 05 2008
Anònim (15:56:09) :

es diferent un butlleti d’un partit politic que el d’un ajuntament públic

12 05 2008
admin (16:08:16) :

Bueno, en aquest a cas, com he dit l’identificació entre el partit i l’institució es total, com en els antics règims autoritaris. Això ho demostra que el butlletí del “Ben-Informat” que era clarament un butlletí de partit, va ser finançat en diners públics… i a més anava el logotip de l’Ajuntament en ell..

12 05 2008
recaudaor (23:29:11) :

la gossa sorda canso senyor pirotecnic ascolteu la lletra . pugeu baisarla

15 05 2008
DI MAGGIO (20:23:35) :

Entiendo que alguien que se permite el lujo de corregir faltas de ortografía, no debería cometer ninguna.
Según tu “valencià correcte”, “están” y “planól” deberían escribirse “estan” y “plànol” entre otras faltas que mi escaso conocimiento del valenciano me ha permitido detectar.
Sobre los errores a los que haces referencia, sólo has acertado en uno de cinco. No está mal.
En efecto, “curves” se escribe correctamente “corbes”. “Herramientas” y “mezcla” se puede decir perfectamente “ferramentes” y “mescla”.
“Anglés” se escribe con acento cerrado por ser “e tancada”. En cuanto a “horas” se trata claramente de un error de mecanografía.
Recomendaría reflexionar antes de corregir tan alegremente.
No pretendo crear polémica. Pero las cosas como son.

15 05 2008
admin (20:29:35) :

Insistixc, Ferramentes i Mescla es pot dir, pero no es lo més correcte… i Anglès torne a insistir de nou normalment s’escriu amb accent obert encara que també es pot escriure amb accent tancat. I lo de Hicienda i la barbaritat d’errades que ni haven en el Mal-Informat???

15 05 2008
ROBIN HOOD (20:42:25) :

DI MAGGIO!!!….A veure si ara tampoc sabem contar!!! sobre els errors que ha encertat l’admin……només 1 de 5 diu… torna-ho a mirar torna.

A més, quin valencià és eixe que escrius?? A no calla!! que és Castellà… que tens por a fer faltes??

Has sentit parlar del “Valencià Estàndard” i el “Valencià Col·loquial”?? Saps la diferència?? Doncs un butlletí de l’ajuntament ha d’anar en “Valencià Estàndard” i per tant ha de regir-se per la normativa estandar del valencià.

Jo tampoc pretenc crear polèmica, com tu dius, pero las cosas como són, si pretens corregir l’escriptura d’algú que ho fa en Valencià… Bon exèmple dones fent-ho en Castellà.

16 05 2008
Anquises (12:23:45) :

Vamos a ver señores,

Puesto que entiendo que este blog, Web o lo que sea es demócrata permitidme que yo aunque hable el valenciano de calle escriba en Castellano, pues soy de los que piensan que da igual el valenciano que el castellano, lo importante es que si escribes algo, hazlo lo mejor que sepas. Para meter muchas faltas en valenciano prefiero meter menos en Castellano.

Primero: ¿Dónde esta escrito qué en los blogs se pueden cometer faltas de ortografía?, una falta es una falta en un blog, en una carta o en un SMS.

Segundo: La persona que ha escrito el programa del curso, es la misma que escribía los cursos con el anterior equipo de gobierno, y si antes no le rectificabas las faltas sería ó porque no las cometía o porque el color del Ayuntamiento te cegaba y no veías más allá, por lo tanto si antes era una persona valida, ahora lo es más, pues cada día que pasa las personas adquirimos más experiencia.

Tercero: A este personaje que se dedica a buscar faltas de ortografía en los documentos oficiales, le voy a proponer que se lea el BOP y el DOCV, seguro que allí también encuentra faltas y sinónimos que el crea que no son los apropiados.

Cuarto: Normalmente hay dos perfiles de personas que se atreven a corregir faltas; Las capacitadas y los pobres desgraciados.
Las primeras suelen ser personas seguras en si mismas, con un alto índice de cultura y de conocimientos. En una situación como esta suelen ir a la persona que ha realizado el texto y delante de ella, le dice lo que esta mal y como lo debe de corregir. (Caso que no se ha dado)
Las segundas suelen tirar la piedra y esconde la mano, permanecen en el anonimato, para que nadie sepa quienes son, pues suelen ser personas frustradas que pasan el día pensando “¿hoy que puedo criticar para YO sentirme bien y creer que soy alguien?”. Son personas amargadas, las cuales ven que pasan los días y su vida es una monotonía, pues no son capaces de aspirar a nada, cuando hablas con ellas, ves que es solo apariencia, fachada, que dentro no hay mas, se obcecan en la sinrazón. Cualquier conversación la convierten en debate y terminas por dale la razón para que se callen. (Mal hecho, estas personas no se dan cuenta que les estas dando la razón para que se callen, ellos piensan que han ganado el debate, porque tampoco saben que un debate ni se gana ni se pierde).

Supongo que la persona que administra esta página, se habrá sentido identificada con un perfil u otro.
Si es del primer perfil supongo que se identificará, pues no tendrá miedo, y los demás se le agradeceremos que nos ilustre. Pero si es del segundo caso, creo que nos quedaremos con las ganas de saber oficialmente quien es. Y digo oficialmente porque extraoficialmente nos imaginamos quien es el pobre desgraciado.

16 05 2008
beniganim (12:37:03) :

“Anquises” i tu en quin perfil et trobes identificat?. En el primer o en el segon?.
En el has avisat al “admin” (en un correu privat) dels seus errors o en el segon, en el cual las criticat publicament (que no veig res mal en aixo) i has ocultat el teu nom?
Un salut

16 05 2008
ROBIN HOOD (12:50:14) :

SALUT COMPANY “ANQUISES”.

Ens demanes desenmascara l’anonimat de l’admin?? és això el que vols?? Doncs vas arreglat. I tú? perqué no t’identifiques?? això no és tirar la pedra i amagar la mà, tal i com tu dius??

Respecte a la teva opinió sobre les faltes d’ortografia tinc alguns punts de discòrdia.

1.- No està ha cap lloc escrit que es puga fer faltes a un blog.Efectivament, igual que tampoc està escrit que es puga fer faltes a la llista de la compra, al teu diari personal o a una agenda. I que? Tan difícil és diferènciar entre un document oficial i un document personal??

2.- Si efectivament la persona que ha escrit els butlletins és la mateixa que hi havia, doncs que li criden l’atenció… si abans escrivia bé ara també ho pot fer.

3.- Efectivament, el DOCV també conté faltes, i la pagina oficial de la Generalitat Valenciana també. I que? Per això vas a tindre la raò? Ara resulta que en compte d’intentar millorar les coses… farem el que tu dius… mira com que al DOCV també fan faltes… docs al poble no anem a ser menys… anem a fer-ne també.

4.- En aquest punt has descrit dos tipos de persones, però has oblidat un perfil.
Has oblidat aquelles persones hipòcrites, que critiquen les accions dels demés mentre ells estan actuan igual o pitjor. Aquelles persones que amb l’escusa de “en Valenciano hago más faltas” acaben escrivint en Castellà i descriminant la nostra llengua. Doncs mira… Preferisc aquella gent que escriu al blog en Valencià, encara que ho faça amb faltes, que aquells que escriuen en Castellà per por a fer-ne. Perque aquesta gent que realitza l’esforç d’escriure en Velencià acabarà millorant i escrivint millor… mentre tú sempre escriuras en Castellà, això si mira, no faras faltes en Valencià.

Per cert… t’has parat a pensar que molta gent que escriu al blog no ha rebut una educació en Valencià?? t’has parat a pensar que el Franquisme… si si el Franquisme al que molts dels dirigents del PP tant vos agrada… va prohibir la nostra llengua?? t’has parat a pensar que sou els causants de que molta gent no aprenguera la seva propia llengua??

Llavors, a quí hi ha que demanar explicacions de que? Al que no sap escriure millor, o al que li va prohibir aprendre a escriure millor? Crec que no cal que et done la solució no? seras prou llest per averiguar-ho veritat?

sempre amb el poble

Robin Hood

16 05 2008
Anquises (13:51:46) :

En primer lloc pense que si escric el valencia mal y eu llig algú que tampoc sap, puc durlo a confusions. Pero si aixó el te igual, no se que valencia apendran llegint aço.

En segon lloc, no dic que en els documens oficials hi an faltes, volia dir que la persona que es decica a buscar faltes de ortografia, te poca faena que fer, i podri llegirse tots els dies el documents oficials.

En tercer lloc. Yo no discrimine niguna llengua, el que no la escriga no vol dir que la discrimine, ¿enhorabona si eres capaç descriure les dos llengües?

En cuart lloc. Yo no soc dirigent del PP, ni de res.

Y per a finalitzar. Jo no en trobe identificad en cap d’aquestos perfils perque no li he rectificat les faltes a ningú, ademés con no dona la cara, no li eu puc dir personalment i Correu Electronic personal no en tinc, es serio no entinc, si es molesteu en llegir mes enlla del Nick sabreu qui soc.

16 05 2008
ROBIN HOOD (14:00:20) :

Més igual quí ets. No veus que ningú pregunta qui és cadascú? el que interessa són les opinions versades sobre el blog, i no qui les dona.

Crec que no m’has entes… No dic que si tu escrius en Valencià la gent que ho llig aprendrà… només dic… que si tu t’esforces en escriure en Velencià més tart o més prompte aniras aprenent. No conec ninguna persona que aprenga a escriure un idioma sense practicar-lo.

Per cert, et felicite per la teva aportació en Valencià al blog… veus com si ho podies fer? I si hi ha faltes que? a l’altra en faras menys.

un salut.

16 05 2008
admin (14:10:25) :

Mireu, no vaig a dir ja res més que aço…. EM PAREIX QUE LA DIFERÈNCIA ENTRE UN ESCRIT OFICIAL D’UN AJUNTAMENT O UNA INSTITUCIÓ I EL QUE ESCRIGUEM AL BLOC ES SUBSTANCIAL, QUI NO HO ENTENGA ES PROBLEMA SEU…

16 05 2008
mama (21:53:05) :

I ALGUNA PERSONA EM PODRIA DIR PERQUÈ EN ELS PREMIS DE NARRATIVA CURTA ORGANITZATS PER L´AJUNTAMENT, A MOLTS DELS GUANYADORS ELS OBSEQUIAREN AMB UN LLIBRE EN CASTELLÀ???????????????????????????????????????? PERÒ SI ERA UN CONCURS DE “”"”"”"”"”"”"”"”"NARRATIVA CURTA”"”"”"”"”"”"”"”"”I ELS ESCRITS TENIEN QUE SER EN VALENCIÀ¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

Deixa un comentari

Pots fer servir aquestes etiquetes : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>